Tuesday, March 18, 2008

Desaru

Nama Desaru itu yang berasal dari perkataan Desa Rhu (pokok ru) terletak kira-kira 98 kilometer dari Bandar raya Johor Bahru bukan sahaja digemari oleh pelancong tempatan malahan pelancong asing.

Pantainya sepanjang kira-kira 25 kilometer itu sesuai untuk aktiviti laut termasuk memancing, menyelam, gelungsur air, berenang dan sukan laut yang lain.

Kedudukannya yang sesuai sebagai kawasan percutian telah menggamit kehadiran para pelancong dan bagi memenuhi permintaan penginapan terdapat banyak hotel, resort dan juga calet telah didirikan di sekitar kawasan tersebut.

Keseluruhan kawasan percutian di Desaru itu merangkumi kawasan seluas 1,619 hektar dengan mempunyai kira-kira 12 tempat penginapan yang menawarkan kira-kira 5,000 bilik.Ia juga menawarkan padang gol yang keseluruhan berjumlah sebanyak 45 lubang termasuk 18 lubang direka oleh Robert Trent Jones Jr. Desaru juga menawarkan kawasan taman tema, bandar, kawasan penginapan termasuk untuk bercuti, marina, kawasan ‘eco-tourism’ dan pusat kesihatan.

Untuk tiba ke Desaru, perjalanan dari Johor Bahru memakan masa kira-kira 1 jam 30 minit pada jarak 98 km dan sebelum tiba di kawasan peranginan itu, orang ramai akan menjumpai Bandar Penawar terlebih dahulu.

No comments: