Thursday, March 13, 2008

Cherating

Pantai peranginan Cherating memang sudah tidak perlu diperkenalkan lagi. Keindahan pantainya memang sudah ramai yang sedia maklum. Terletak di negeri Pahang dan bersempadan dengan negeri Terengganu, pantai peranginan ini sentiasa menggamit kedatangan pelancong. Pantainya yang putih, bersih dan dipenuhi dengan pepohon rhu memang sesuai untuk berkelah bersama keluarga mahupun rakan-rakan.

Pengunjung yang gemarkan cabaran boleh menyusuri Sungai Cherating dengan air sungai yang tenang. Di beberapa tempat, anda dapat melihat perkampungan nelayan didirikan atas air. Pencinta burung dinasihatkan membawa teropong kerana banyak spesies tempatan dan penghijrah yang menjadikan hutan pinggir laut itu sebagai kediaman sementara.

Sebelum pulang, pastikan singgah sebentar di Santuari Penyu Cherating yang menawarkan pengalaman berdamping dengan hidupan yang kian diancam kepupusan itu. Petugas pusat perlindungan ini akan mengutip telur untuk dieram sebelum ia dilepaskan kembali ke laut.

Bagaimanapun, tarikan sebenar Cherating masih terletak pada suasana perkampungan Melayu di sepanjang persisiran pantainya.

No comments: